הצבת מטרות לאימון
top of page
  • תמונת הסופר/תteambertmma

הצבת מטרות לאימון

פעמים רבות נשאלתי ע"י מתאמנים אחרים, בד"כ מתחילים, אילו אימונים נוספים אני ממליץ לבצע כהשלמה לאימוני הלחימה. שאלה זו,גם אם לגיטימית ביותר, לא יכולה לקבל מענה חד משמעי ללא אבחנה לגבי הגורמים אשר מעכבים את המתאמן (ואז,כמובן, התשובה תהיה ברורה). במילים אחרות, אדם זר יתקשה להמליץ לכם על אימון משלים אם אין לו מושג מהו התחום בו אתם צריכים חיזוק בצורה המשמעותית ביותר.

במאמר זה אנסה לבחון דרכים להצבת מטרות נכונה אשר תשרת אתכם בצורה הטובה ביותר. במאמרים הבאים, אם ירצה השם, אנסה להציג שיטות, חלקן מוכרות יותר וחלקן מוכרות פחות, להשגת חלק מהמטרות הפופולריות ביותר.

אז איך בוחרים מטרה?

על מנת לבחור את המטרה הנכונה עבורנו עלינו לברר קודם כל מה מעכב אותנו. נסו להיזכר בפעמים האחרונות ש"לא הלך" לכם. האם אתם יכולים לזהות מכנה משותף? האם זה היה כי הרגשתם שהיריב מהיר מכם? חזק מכם? אולי אתם פשוט לא בכושר והתעייפתם מהר מדי?

דרך מעניינת לבחירה ראשונית של מטרה היא "גלגל החיים" של טוני רובינס. הרעיון הוא כזה: ציירו לכם עיגול וחלקו אותו לחלקים (כמו פיצה),חלק אחד עבור כל מרכיב ביכולת התפקודית שלכם באימון. עכשיו נסו למלא כל אחד מהחלקים בהתאם למידת שביעות הרצון שלכם ממנו.

עכשיו בואו נדמיין שהגלגל הזה הוא גלגל במכונית שלנו. אם הגלגל המסומן, כפי שהוא תחום על ידי הקוים, היה עולה על הכביש אזי הייתה עומדת בפנינו נסיעה מאד לא נעימה,נכון? המטרה שלנו היא להפוך את הגלגל שציירנו לעגול ככל הניתן.

אם נסתכל על הדוגמה המצורפת נוכל לראות ששיפור בגמישות ובכח המתפרץ הם הדחופים ביותר כרגע ולכן נמקד את מאמצינו בהם.

אין שום רע בעבודה על תחומים נוספים,ואני בטח ובטח לא מציע לוותר על האימונים הרגילים על מנת לשפר את הגמישות רק מכיוון שבתחום הטכניקה אני מרגיש בנוח, אבל הפוקוס עבור הדוגמה המצורפת צריך להיות על גמישות ועל כח מתפרץ.

הגדרת מטרה

אז עכשיו,אחרי שהסתכלנו עמוק פנימה,ציירנו ציורים והגענו לתובנות,איך נגדיר בדיוק מה אנחנו רוצים?

לשם הגדרת המטרות שלנו נשתמש היום במודל הנפוץ ביותר, לפחות לפי מה שאני רואה, להגדרת מטרות, הלא הוא מודל S.M.A.R.T

S.M.A.R.T הוא למעשה קיצור של :

Specific – על הגדרת המטרה להיות מפורטת ככל הניתן. "להעלות מאסה" זו לא מטרה מפורטת, "להעלות 5 קילו" כן. מסיבה זו,על המטרה להיות מנוסחת על דרך החיוב כלומר,"מה אני רוצה להשיג" ולא "ממה אני רוצה להמנע" שכן הדרך האחרונה אינה מפורטת מספיק.

Measurable – על המטרה להיות מדידה. איך תדע שהשגת את המטרה? מה תראה? מה תרגיש? מה תשמע? באיזה קריטריונים אובייקטיביים (משקל,אחוז שומן,זמן ביצוע של תרגיל מסוים וכד') תעמוד?

Achievable – האם המטרה ניתנת להשגה? האם יש לך את המשאבים להשיג את היעד?

Realistic/Relevant – האם ניתן להשיג את המטרה בפרק הזמן המוקצב (רלוונטי בהתחשב בסעיף הבא)? האם המטרה רלוונטית עבורי?

Time – השגת המטרה צריכה להיות תחומה בזמן.

עבור הדוגמה בה השתמשנו מקודם,נוכל להגדיר מטרה בסגנון "אני מעוניין לבצע גשר אחורי,להצליח לגעת עם אצבעות הידיים שלי בקרקע בזמן שאני עומד ברגליים ישרות ולבצע פישוק בו אגיע עד עשרים ס"מ מהקרקע בתוך שישה חודשים".

ניתן לראות שהמטרה מפורטת,מדידה (הקריטריונים הם קשיחים – או שעמדתי בהם או שלא),ניתנת להשגה ותחומה בזמן. אפשר גם להניח שעבור האדם הסביר מדובר במטרה ריאלית.

לסיכום

במאמר זה בחנו שיטות לבחירת מטרה ולהגדרתה על מנת לעזור לעצמנו להשתפר ביתר יעילות. כמובן שהשיטות האלה אינן ייחודיות לאימונים פיזיים וניתן להשתמש בהן עבור כל תחומי החיים.

הצעד הבא שלנו,לאחר בחירת המטרות, הוא איסוף מידע לגבי דרכי ההשגה שלהן,גיבוש תכנית פעולה,ביצוע,מעקב אחרי ההתקדמות וביצוע שינויים בתכנית (או במטרה,אם גילינו שהיא איננה רלוונטית או ריאליסטית) במידה והם נדרשים.

במאמרים הבאים,כאמור,אבחן שיטות שונות להשגת כמה מהמטרות הפופולריות ביותר.

נתראה על המזרון.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page