מהו דוג'ו - בית ספר לאומנויות הלחימה
top of page
  • תמונת הסופר/תteambertmma

מהו דוג'ו - בית ספר לאומנויות הלחימה

האם המושג דוג'ו הינו מושג אבסולוטי לטעמכם או פילוסופי?

האם דוג'ו הוא מבנה, מקום, מיקום, יישות או אולי הוא כל מקום בו אני קד קידה ומתרגל את אומנותי והאם כאשר אני משכיר את הדוג'ו לפעילויות כגון למשל קורסי הכנה ללידה המקום נשאר דוג'ו?

האם מקום המשמש דוג'ו הוא כזה כאשר המורה או תלמידיו או שניהם יחד אינם בתוכו והוא משמש למשל לקורס הכנה ללידה? או סתם עומד ריק?

המושג היפני "דוֹג'וֹ", מתאר מקום אשר בו מתאמנים לשם התפתחות. ההגדרה של המושג "התפתחות" שונה בהתאם לגישה של המתאמנים והמורים: התפתחות רוחנית, נפשית, גוף-נפש, פסיכולוגית, ועוד.

כאשר כוחות הכיבוש האמריקאים נכנסו ליפן עם כניעתה במלחמת העולם השניה, הם ראו את היפנים הולכים למקדשים, קדים מול המקדש, נושאים תפילה, ומתיחסים בהדרת כבוד אל נזירים ואל כהני דת. היו חיילים אמריקאים שסברו שבתוך המקדש יש אוצר. הם נכנסו בנעליהם אל המקדשים בגסות רוח, ובחוסר כבוד אל מנהגי המקום, ניגשו אל הבמה שניצבה במרכז המקדש, הסירו את הבד המכסה את ה"אוצר", ולאכזבתם, כל שהם מצאו שם, היה ראי. ראי אשר בו השתקפו פניהם.

ראי זה, הוא מה שהאִימוּן, המורה, והדוג'ו אמורים להיות עבור התלמיד. לא ראי שקר שמחמיא ומיפה את שהוא משקף, וגם לא ראי שזועק בבוטות וחושף את הפגמים בצורה מביישת. פשוט ראי שמאפשר למתאמן להתבונן בעצמו ולהתמודד עם עצמו תחת הדרכה כנה.

עבורי, המורה והדוג'ו הם סוג שלי ראי שכזה. וראי זה לדעתי, הוא אוצר בלום, במידה ונשכיל להיעזר בו.

דוג'ו הוא מקום בו תלמיד לומד ממורה. לימוד בדוג'ו הוא חסר פשרות ונאמן לדרך שפולסה על ידי דורות רבים של מורים. הקיום העתידי של הדרך, מובטח בזכות הכשרון, הנאמנות והערכים של המתאמנים במקביל לאימונים רבים בדוג'ו.

הגדרת המושג "דוג'ו" מבחינה מילולית, היא "דרך" (דו) ו"מקום" (ג'ו). ביפן, לא רק בתי ספר לאמנויות לחימה נקראים דוג'ו, אלא גם מקומות בהם לומדים אמנויות גוף-נפש אחרות. היכל המדיטציה במנזרי זן נקרא אף הוא דוג'ו, ומבחינה היסטורית, זהו גם מקור היפני למושג. בעבר הרחוק, המושג דוג'ו התייחס אך ורק אל היכל המדיטציה, ורק לאחר מכן הוא אומץ כשם כללי למקום האימון בבּוּדוֹ (אמנויות הלחימה של יפן) – זאת כאשר האימון באמנויות לחימה הלך ונתפס לא רק כאימון ללחימה, אלא גם כאימון להתפתחות רוחנית.

בּוֹדְהִימָנדָלָה

המקור העתיק ביותר של המושג "דוג'ו" הוא בבודהיזם עתיק בשפה ההודית העתיקה פָּאלִי, בה הוא נקרא בּוֹדְהִימָנדָלָה. הפירוש הוא "מקום ההארה", שכן הוא מתייחס אל המקום, אשר בו על פי האגדה, בודהא הגיע להארה רוחנית – תחת עץ הבּוֹדְהִי. עם הגעת הבודהיזם מהודו לסין לפני למעלה מאלף חמש מאות שנה, המושג "בּוֹדְהִימָנדָלָה" תורגם לסינית ל:"菩提道場". שתי הסימניות האחרונות הן "道場" – דוג'ו ביפנית או dàochǎng בסינית.

(מתוך יומן האיקידו של זאב ארליך)

דוג׳ו הוא דוג׳ו עבור אלו שמבינים את משמעותו של דוג׳ו. כפי שכתפתי, גם אם אתה מתאמן בפארק מתחת לעץ, המקום הופך להיות דוג׳ו. דוג׳ו הוא לא מבנה כלשהו. דוג׳ו הוא מקום אימונים בדו כגון בודו, שודו, ועוד אמנויות דו, כמו גם דרכים רוחניות אחרות כגון יוגה, מדיטציה מסוגים שונים ועוד.

דוג'ו הוא יישות חייה ונושמת. המקום הפיסי הוא הגוף והאנשים הם הנפש. התייחסתי למונח "דוג'ו" במאמר שפורסם בינואר 2013: http://www.teishingo.co.il/Karate-as-Do.aspx כמעט כל מקום עשוי להיהפך לדוג'ו אם יתקיימו הו שלושה תנאים: 1. מקום מתאים למפגש ופעילות 2.לב האנשים והקשר ביניהם 3. הקשר, היחס, האינטראקציה בין האנשים למקום.לדעתי הדוג'ו הוא דוג'ו – ואני מדבר על החלק הגשמי שלו בהתייחסות שלי – רק כאשר נמצאים בו המשתמשים בו אולם ברגע שיצאו ממנו וקדו את קידתם הופך המקום שוב למבנה או מקום עם פוטנציאל של דוג'ו אבל כל זמן שמרכיב המשתמש חסר בו אין הוא כזה לא כל שכן הוא בית תפילה …



Head Coach Eran Bert Leads a Striking Lesson

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page