ניתוח טכניקות- מייק טייסון
top of page
  • תמונת הסופר/תteambertmma

ניתוח טכניקות- מייק טייסון

עודכן: 4 בדצמ׳ 2018


טייסון, כמתאגרף יחסית קטן למשקל כבד, היה לו יתרון של מהירות. אחד המטרות של מאמנו קאס ד׳מאטו היו ליישם סגנון שמבלבל את היריב. מהירות היא כלי אפקטיבי על מנת לבלבל יריב אבל גם שינוי קצב והילוך. כאשר לוחם בונה קצב מסוים של עבודה, הוא למעשה מרגיל את יריבו לדפוס מסויים, לתבנית עבודה. בעת שינוי המקצב לוקח ליריבו זמן להתרגל לדפוס החדש ולעשות את ההתאמות הנדרשות. ניתן לראות בסרטון למעלה יכולים איך טייסון עובר מהתקפות ארוכות/מהירות לראש אל רצף אגרופים לגוף. אלו תבניות שקשה להתמודד איתן כשמנסים לתזמן מכת נגד(קאונטר), וזה משחק תפקיד גדול ״בלבלבל את האויב עד שהוא נכנע״.


תאוריית הזוויות של קאס ד'מאטו


אם צופים בסרטון למעלה שומעים את קאס מסביר שכשיריב סופג וו(Hook) ימין ומקבל נזק, הוא יוריד את הידיים, אז זה הזמן לתת אגרוף ימין ישר(Cross) או מכת סנוקרת (uppercut) לראש. אז אתה יכול להפיל את היריב עם האגרוף הראשון או להכניס שלושה אגרופים מושלמים. דוגמה:

קאס מוסיף בסרטון: "תמיד לזכור שיותר טוב לזרוק אגרוף שאתה יכול להכות בו והוא לא יכול להכות אותך. זה כל מדע האגרוף. תזכור שמהצד אתה יכול לזרוק את האגרוף עם כוונות רעות בגלל שאתה יודע שהוא לא יכול להכות אותך חזרה אז אתה יכול לזרוק את הפצצה עם כל הכוח שניתן יכול לייצר."

ביטויי מפתח כמו "כוונות רעות" או "לא יכול להכות חזרה." הראשון הוא רעיון של בודו מסורתי של מכות(Striking) עם הכוונה לעשות נזק ליריב שעושה הרבה הבדל, ובשני הוא מתכוון לזוויות התקפה מהצד כאשר היריב הוא צעד אחד מאחוריך וחייב להתאים מחדש את עמידתו כדי להגן בצורה נכונה.

מייק טייסון בצד שמאל רואה בצורה ברורה את האוזל השמאלית, ו רגלו הימנית נמצאת בדיוק מול רגל יריבו השמאלית/קדמית. טייסון במצב זה יכול להכניס מכות כשהוא רוצה ואם הוא היה לוחם MMA יכול להוריד אותו לקרקע עם הפלה.

במהלך עבודת כריות עם התלמידים שלו המאמן קני וילדון(עוד איש אסכולת אגרוף כמו ד'מאטו) היה נוהג לומר להם "אני יכול לראות את האוזן שלך." זה היה עוזר להם ישר לתקן את הזווית אל מולו כדי הגן בהתאמה. זו דרך כלה ללמד זוויות: לזוז כך שאתה רואה את אוזן האויב או אפילו יותר טוב את גבו.

עוד יתרון להתקפה בזויות שהיריב לא רואה את האגרופים באים ואלה האגרופים שעושים נוקאאוט.

"אגרוף זה האומנות להכות את יריב מהמרחק הכי רחוק או לסגור טווח לתת אגרופים עם היתרון של זוויות, עם הכי פחות חשיפה של הגוף, עם הכניסה לפוזיציה לתת אגרוף עם הנפה מקסימלית בלי לקבל מכות."(וילדון ב-1:00 בסרטון)

דוגמאות למתקפות עם זוויות(גרסה אורתודוקסית):-

בגרסה זו אנו ננתח שלושה התקפות של טייסון מעמידה אורתודוקסית (של מתאגרף ימני).


טכניקה #1


פה, טייסון סוגר טווח עם יד ימין, הוא מצפה ליריבו להתקופף כדי לברוח מהאגרוף, טייסון מזיז את הרגל האחורית אל צד ימין(,תמונה 3) ואותו זמן זורק מכת סנטר(אפרקט). אפילו אם היריב מושך את עצמו אחורה להברוח מהמכה, טייסון ימשיך עם הסיבוב ציר(פיבוט) לימין ואז יהיה במיקום זווית לתת ימין ישרה (כרוס) קטלנית. שלושה אגרופים שונים ממרחקים וזוויות שונות הן סיוט למתאגרף מכות נגד(קאונטר-פנצ'ר) כי רוב המתאגרפים היו מצפים לקומבינציות שמאל-ימין-שמאל.


טכניקה #2


זה הזמן לזרוק שלוש ידיים שמאליות רצוף הפעם. טייסון מתקיף עם ג'אב כפול והיריב מתכופף ומסובב ציר לימינה בניסיון להגיע לנקודה העיוורת של מייק(מאחוריו). טייסון יותר מהיר ומסובב ציר ימינה מגיע מול צדו השמאלי של היריב ומוציא שילוב של וו(הוק) שמאלי/מכת סנטר (אפרקט).


טכניקה #3


פה טייסון מתקיף עם ימין ישרה(כרוס) והיריב מגן בלוק, מייק מסובב ציר ימינה, מסובב את מותניים ונכנס לפוזיציה מושלמת ליד ימין קטלנית מהצד. זה עוד פרט לתיאוריית הזוויות: כשהיריב מתכסה מאחורי ההגנה זוז לצד כדי שתוכל להתקיף מאחורי הזרועות/המגן. טייסון גם יכל לעסות את זה עם קפיצות בוו(הוק).

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page