פציעות נפוצות בג'יו ג'יטסו ברזילאי
top of page
  • תמונת הסופר/תteambertmma

פציעות נפוצות בג'יו ג'יטסו ברזילאי

עודכן: 28 בנוב׳ 2018

מאת טל רזי מטפלת מוסמכת בדיקור סיני בבעיות כאב ואורתופדיה (מבוסס על מאמר מתוך האתר BJJ TODAY)

Acupuncture

גיו גיטסו מאופיין בפעילות פיזית, מהירה ואינטנסיבית ולעיתים אין דרך להימנע מפציעות, במיוחד כשהאימונים הם חלק מהשגרה היומיומית.

כמטפלת שנתקלת בפציעות כאלה לא מעט, חשוב לי לציין שבקלות ניתן למזער נזקים באופן עצמאי. ההיכרות האישית שלכם את גופכם כלוחמים חשובה במיוחד ויכולה לתמוך באופן משמעותי בריפוי.

במאמר זה אפרט על כמה מהפציעות השכיחות ביותר בתחרויות ואימוני גיו גיטסו:

(חבורות (המטומה דימום פנימי בין רקמתי כתוצאה מטראומה פיזית הנגרם על ידי מעיכה וכוח תאוצה. חבורות גורמות לעיתים לכאב ומאופיינות בצבען הסגול/כחול/חום המשתנה.

כשאתם המתאמנים, מגיעים במלוא העוצמה עם הראש, ידיים, רגליים, ברכיים, מרפקים ושלל איברי גופכם, ומתנגשים ומתגלגלים על המזרון, טבעי שזה יקרה מפעם לפעם.

מתיחה של שרירים ורצועות מכה ישירה לגוף עם התנגדות וחריגה מעבר לטווח תנועת השריר יוצרת מתיחה או קרע.

שרירי המפשעות, הצוואר, הגב התחתון (שרירי האיליופסואס) ושרירי ההמסטרינג (שרירי הירך האחורית) הינם השרירים הנפוצים המועדים לפורענות בגיו גיטסו ברזילאי.

אוזן כרובית כשהיריב מולנו תוקף בזמן נעילת הצוואר, האוזן שלנו העשויה מסחוס, חשופה להתעללויות חוזרות ונשנות. ההתחככות גורמת לטראומה מקומית והמטומה, האוזן מתחילה להתנפח בשל הדם הנאגר בה ומונע אספקה לסחוס, ובכך הרקמה מתחילה לבנות את עצמה מחדש על הסחוס הקיים בצורה לא ישרה. כך למעשה נוצרת צורת הכרובית.

אצבעות ובהונות נקועות אצבעות הידיים והרגליים רגישות לפציעות עקב ניסיון התפיסה של הגי והעומס של התנגדות ומשיכת היריב.

פציעה צווארית חניקות, היפוכים, הטלות ונעילות צוואריות מפעילות לחץ רב על הצוואר, היוצר כאבים, מתח רב והגבלה בתנועה.

פריקת כתף פציעה זו שכיחה פחות אך חמורה בדרגתה. חשוב לציין שמעבר לכאב הגדול, הפציעה עלולה להוביל לבעיה ארוכת טווח.

:מניעה וטיפול

חימום ומתיחות בראש ובראשונה יש להקפיד לעשות חימום ומתיחות לפני כל אימון. כדאי להקפיד במיוחד במקרים בהם עוברת תקופה ארוכה מהאימון האחרון ו/או כשמעבירים את רוב היום בישיבה ממושכת בעבודה.

מנוחה הכוונה היא בשני מישורים - הראשון, שינה פשוטה כמשמעה! לעיתים אנו מזלזלים בשינה בגלל חוסר זמן, אך השינה הכרחית וחיונית לתפקוד היומיומי שלנו, ותומכת בעמידות הגוף שלנו באימונים.

המישור השני חשוב לא פחות - מנוחה לאחר פציעה. "מתי אחזור להתאמן?" היא השאלה האוטומטית שעולה לנו במצבים כאלו, אך לעיתים דווקא בפציעות קלות מנוחה קצרה יכולה למנוע סיבוכים בעתיד.

Acupuncture

קירור וחימום מקומי הקור מאלחש את הכאב על ידי כיווץ כלי הדם באזור הפציעה ומרגיע את הדלקת ולכן מתאים למצבי חבורות, נקעים ודלקות. יש לקרר את האזור הפגוע ב48 השעות הראשונות כ 5-6 פעמים ביום.

החום מסייע בהנעת דם לרקמה הכואבת, ולכן יקל במצבי מתיחה, היתפסות שרירים וכאבים כרוניים. לאחר האימון כדאי להתלבש חם ולהניח בקבוק חם על האזור הפגוע.

אתם אלה המכירים את גופכם כלוחמים! תסמכו על מה שתומך בכם ומקל עליכם במצבים אלו.

טראומיל משחה מומלצת מאוד לעזרה ראשונית לאחר טראומה מקומית, כמו כאבי צוואר, נקעים, חבורות, מצבי דלקת (ברכיים, שכמות, כתפיים) וניתוחים. יש למרוח אותה לפחות 2-3 ביום (המשחה בטוחה לשימוש).

דיקור סיני לעיתים קרובות חימום, קירור ומשחות מקלות על הכאב, אך עדיין יש צורך בטיפול משמעותי יותר.

מחקרים רבים הוכיחו באופן ודאי את יעילות הדיקור הסיני במצבים של פציעות, כאבי גב, מגרנות, מחלות פרקים, כאבי ברכיים ועוד.

הדיקור הסיני יוצר גירויי חזק בגוף המעודד תהליך ריפוי והפחתה משמעותית של הכאב, ומקצר את תהליך החלמה.

הדיקור מעודד שחרור אנדורפינים (חומר כימי במוח, המסייע בשיכוך כאב ושיפור המצב רוח).

לא פעם כשנפצעים הנטייה היא להתעלם מהכאב, כאות לחוסן פיזי או מתוך אמונה שהגוף שלנו יתמודד בעצמו, אך יש יחס ישיר למהירות הטיפול בכאב/פציעה/מתיחה

ולזמן ההחלמה. על כן חשוב מאוד שהטיפול יתחיל בסמוך לפציעה.

טל רזי - רפואה סינית

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page